En leders største frykt?

Foto: Toa Heftiba

Foto: Toa Heftiba

Det er den tiden på året. Ferien er definitivt over. Ganske raskt kommer hverdagen susende tilbake og med ett er det som om ferien ikke har vært til noe nytte. Motivasjonen svinner i takt med en synkende gradestokk. Det er på høsten de fleste sier opp med nåværende arbeidsgiver for å finne grønnere gress.

Mange ledere er smånervøse rett før månedsskiftet for hvilke oppsigelser som kommer. Det kan være ganske kritisk for en bedrift å miste gode ansatte og det er gjerne de beste som går først. Det er ikke uvanlig at ledere opplever en følelse av svik, skuffelse og frustrasjon når en ansatt sier opp, til og med en form av sinne eller sorg.

Så spørsmålet er; hvordan forholder du deg som leder til den som sier opp?

Vi bistår i mange rekrutteringsprosesser hvert år og følger kandidater gjennom sitt jobb-bytte. Jeg har dessverre en opplevelse av at de beste ansatte ofte får den dårligste opplevelsen av å avslutte. Sagt på en annen måte: de som presterer litt dårligere opplever det det å slutte i selskapet ofte bedre enn de som presterer best.

Spørsmål du som leder kan stille deg er:

  • Vil min oppførsel som leder og kollega i oppsigelsestiden bidra til at vedkommende snakker positivt om meg og selskapet vårt i ettertid?

  • Er det mulig og ønskelig at den som slutter kan komme tilbake etter å ha prøvd annen arbeidsgiver? Hvordan oppnår jeg det?

  • Hva slags inntrykk får de gjenværende ansatte av meg som leder? Hva slags kultur er jeg med å skape?

  • Hvordan reagerer kunder, leverandører og konkurrenter på måten jeg håndterer kolleger i oppsigelsestid?

Uansett hvilken bransje eller hvilket nivå dine ansatte er på vil jeg sterkt anbefale og ha et bevisst forhold og en plan til kolleger i oppsigelsestid. For er det egentlig sånn at ingen er uerstattelige? Det kan stemme, men spørsmålet er bare til hvilken pris. De beste i klassen kan vise til gode tall på å vinne tilbake gode ansatte, noe som er gull verdt i dagens arbeidsmarked, uten å bli med på lønnsgalopp og tittelhysteri.

Opplevelsen av å være i oppsigelsestid kan gjerne definere hele perioden, ja flere år som ansatt, og til deg som leder. Det er gjerne i motgang du får vist hva du duger til, og definerer verdien av deg som leder.

God høstjakt!

Filip Skogstad

Spending all my work life in the recruitment industry helping clients achieve their goals by identify and recruit the best available resources. Executive search, Selection, evaluation and team set up for executive and advisory boards, c-level, spescialists and generalists. Managing partner and founder of Lederhagen AS.

https://www.linkedin.com/in/fskogstad/
Forrige
Forrige

Kan man være leder fra hjemmekontor?

Neste
Neste

Når sjefen er dust.