Når sjefen er dust.

1536524711644.jfif

Jeg har hørt deg si det mange ganger. Er du klar over at du pleier å si det hver gang vi møtes? «Nå orker jeg ikke mer. Sjefen min er helt dust. Hvordan fikk han den jobben?»

Og du har kanskje rett. Han høres ikke helt smart ut. Får folk til å mistrives med en jobb som egentlig er helt ok. Får de beste ansatte til å slutte og de dårligste til å bli. Svingende humør. Til tider vet ingen hva han gjør eller hvor han er. Har rare møter på kontoret. Sender selfies fra luksuriøse feriesteder med #liveterdeiligpåtoppen. Fremmer seg selv og ikke sine ansatte. Tar stadig dårlige valg og er alltid opptatt av å være best, i hvert fall langt bedre enn sine ansatte. Breier seg på hjørnekontor mens resten må sitte på krakker og ergonomiske aktivitetspulter, hvis det er noen ledig.

Hvordan fikk han jobben? Det er ikke usannsynlig at hans evne til å være høyrøstet og fokusert på seg selv blir mistolket som gode lederegenskaper, kanskje som tydelig, målrettet og beslutningsdyktig. Jeg vil anta han har et navn innen sitt fagfelt og har hatt lignende jobber før. Men han var nok ikke noe bedre der og kom kanskje til en enighet om å slutte mot en god referanse.

Så, når sjefen ikke er smart, så blir ikke du det heller - om du velger å bli. Og jeg begynner å bli lei av å høre på deg. Jeg ser du har begynt å miste troen på deg selv. Motivasjonen og gnisten din er stadig fallende.

Mine spørsmål til deg er: Hvordan pleier følelsen på søndag kveld å være? Hva ser du frem til i uken som kommer? Når føler du at du er i ditt ess på jobben, og er det lenge siden? Får du plass til å utfolde deg der du er? Hvilke utviklingsmuligheter har du? Blir du løftet frem eller holdt tilbake?

Du kan kanskje satse på at andre overordnede også ser det du ser. Men mest sannsynlig blir du fjernet før sjefen din på grunn av din lave motivasjon og dårlige resultater. Vær smartere enn sjefen. Du må ta et valg. Det finnes bedre der ute. Mye bedre.

Skap deg en god arbeidsuke!

Filip Skogstad

Spending all my work life in the recruitment industry helping clients achieve their goals by identify and recruit the best available resources. Executive search, Selection, evaluation and team set up for executive and advisory boards, c-level, spescialists and generalists. Managing partner and founder of Lederhagen AS.

https://www.linkedin.com/in/fskogstad/
Forrige
Forrige

En leders største frykt?

Neste
Neste

Er du blitt for gammel til å bytte jobb?