Hvor viktig er erfaring, sånn egentlig?

Photo by Tina Floersch, Unsplash

Photo by Tina Floersch, Unsplash

"...nødvendig med flere års erfaring fra samme type jobb og det er ønskelig at du kommer fra samme bransje."

Hørt det før? De fleste jobbannonser inneholder en form av sitatet, og jeg hører det ofte når jeg innhenter stillingsbeskrivelse fra ansettende styre og leder. Personlig har jeg alltid stusset litt på dette, og ser det som min oppgave å spørre om dette egentlig stemmer. Sammen med utsagnet «hos oss, i vår bransje, er alt så spesielt, vet du», blir jeg virkelig inspirert til å utfordre tankesettet.

Resultat? Du ender opp med en arbeidsstokk som er mer eller mindre klin lik alle dine konkurrenters. Evnen til å skille seg ut, tenke annerledes, gjøre gode innovasjoner og gjøre det bedre enn markedet for øvrig minsker betraktelig. Det er lett å identifisere bransjer som kun rekrutterer fra egne rekker, det eneste som skiller dem er knapt logoen på ytterveggen. Produkter, tjenester, prising, topp- og bunnlinje og til og med font, ordbruk, tankesett og dresscode er likt med konkurrenters. Det er ikke lett å skille seg ut når alle ansatte har lik bakgrunn med alle andre i samme marked.

Min mistanke er at en stillingsbeskrivelse ofte er resultatet av en kopiert gammel tekst eller fra lignende stillinger på nett. Men om det er sånn at utsagnet kommer fra en ærlig overbevisning kommer det gjerne av en begrenset erfaring fra andre bransjer enn sin egen.

Hvor mye erfaring trengs det egentlig? Hvordan kan vi predikere jobbsuksess fra andre kriterier enn bransjeerfaring? Ta en titt på denne, Mark Zuckerberg, CEO Facebook, sier noe relevant (2:20 ut i filmen).

I intervjuet sier Zuckerberg; « ..if you think about it, I started this company when I was 19, so I cannot really say that experience is SO crucial. We’ve been investing in people who are incredible talented, even if they haven’t done that job before”.

Så hvis det ikke er erfaring, hvilke egenskaper er det da som predikerer jobbsuksess? Dette er spørsmål du kan få av meg:

 

Hva gjør du for å holde deg oppdatert? Hvilke grep har du tidligere gjort for å lære deg noe nytt? Er du interessert og lyttende til andres ideer og kunnskaper? Hva har du tidligere fått til, hva er du stolt av og hvilke erfaringer har du fra det å sette i gang med noe nytt? Hvilke muligheter ser du fremover, og hvilke av disse har du allerede satt i gang? Hvilke erfaringer gjør at du har noen annerledes å bidra med enn andre?

 

Noen slutter å lære tidligere i livet enn andre, fullt overbevist om at man er på høyden av hva man trenger å kunne. Andre er mer opptatt av læring, innovasjon og hvilke muligheter som ligger i fremtiden. Hvem av disse er du? Etterspørsel av den siste varianten er høy og de får raskt fremragende resultater, uavhengig av hvilken bransje de går til.

Er du våken for å ansette andre enn «hos oss-er-alt-så-spesielt-kandidater»?

Skap deg en god arbeidsuke!

Skrevet med god inspirasjon fra artikkel på Inhuntworld av Teemu Ruuska. Lederhagen er InHunt Worlds representant for Norge.

Filip Skogstad

Spending all my work life in the recruitment industry helping clients achieve their goals by identify and recruit the best available resources. Executive search, Selection, evaluation and team set up for executive and advisory boards, c-level, spescialists and generalists. Managing partner and founder of Lederhagen AS.

https://www.linkedin.com/in/fskogstad/
Forrige
Forrige

Norwegian resilience, growth despite the storm. Headhunting and Recruitment Market in Norway in 2021

Neste
Neste

Er du lett å like?